Jaaroverzicht 2021 – Wat lazen jullie het meest?

Deze website was voor onze geloofsgemeenschap het afgelopen jaar een belangrijk middel om toch een beetje bij elkaar te kunnen blijven. Aan de hand van de best gelezen bijdragen van deze site kijken we nog een keertje terug op 2021.

Een jaar van lock down en open up

De algemene tendens 2021 – het was een jaar van lock down en open up. Het jaar begon met een stevige lock down met avondklok. Alleen een wandeling met de hond was nog mogelijk in de late uren. De hondenwandelaars van onze geloofsgemeenschap startten in die tijds zelfs een eigen app-groep. In de loop van 2021 mochten weer bij elkaar komen in de kerk. Zelfs samen zingen keerde weer even terug in 2021. Net voor kerst moesten we onze plannen weer wijzigen. Geen kerstkoffie, geen gastoptredens van musici in de kerk maar weer terug naar het ritme van online diensten. Desalniettemin kwamen we met een speciale kerstgroet. We eindigden het jaar in lock down, maar we sloten het niet in mineur af. Hou vol en blijf positief. Zo begonnen we aan de laatste dagen van 2021.

Wie bezochten onze site?

Gemiddeld waren er 35 mensen per dag op onze site te vinden, met zon- en feestdagen als piek. Dan kunnen we op zo’n 100 bezoekers rekenen. Het totale aantal unieke bezoekers bedroeg dit jaar ruim 7000. Maar liefst 82% van deze bezoekers kwam uit Nederland, waarvan 3500 uit Zuid Holland.

Herkomst bezoekers Nederland per provincie

1 Zuid Holland

2 Noord Holland

3 Utrecht

4 Gelderland

5 Noord-Brabant

6 Overijssel

7 Friesland

8 Limburg

9 Groningen

10 Flevoland

11 Drenthe

12 Zeeland

De meeste buitenlandse bezoeker kwamen uit Amerika met 4% , China en België waren allebei goed voor 1% van de bezoekers. We weten dat er enkele Nederlanders die in Amerika wonen trouwe bezoekers van onze site zijn. Ook de tweede plaats voor België is niet onverwacht. Vraag is wel wie de Chinezen zijn die onze site bezoeken. De gemiddelde bezoektijd dit jaar was  vier minuten. 55% van het site-bezoek bestond dit jaar uit mannen, 45% was vrouw. De site werd het beste bezocht door personen tussen de 25 en 34 jaar (34%). Slechts 6% was ouder dan 65. Andere interesses van onze bezoekers die hoog scoren zijn: wandelen, sporten (vooral fietsen), koken (met name soepen en stoofpotten) en het bezoeken van historische plaatsen en gebouwen.

Top 10 van best bezochte pagina’s

Deze site wordt vooral bezocht om meer te weten te komen over wie we zijn, wat we doen en hoe je ons kunt bereiken. De 7000 bezoekers waren goed voor 75.000 paginaweergaven. De homepagina is goed voor 30.000 weergaven. Ons Cybercafé verdient een eervolle vermelding in de top 10 van dit jaar. Lock down of niet, het hele jaar door kwam het Cybercafé via zoom samen op vrijdagochtend. Het kerkelijk leven, de politiek of andere maatschappelijke ontwikkelingen werden hier besproken. Daarnaast ook aandacht voor boeken, levensverhalen en bijzondere reizen.

1 home-pagina

2 agenda kerkdiensten

3 magazine

4 wie zijn wij

5 agenda

6 ons kerkgebouw

7 contact

8 cybercafé

9 sluit je aan

10 op de kansel

Top 10 van best gelezen berichten uit het Magazine

In ons online magazine blikten we dit jaar weer vooruit op kerkdiensten en activiteiten. Ook blikten we terug met verslagen van alle activiteiten. Er verschenen 130 berichten in 2021 in ons magazine. De eerste plaats in deze top tien is voor het boekenprogramma ‘De Avonden’ dat we in het begin van 2021 vanwege de avondklok startten, samen met de predikanten van de Protestantse Gemeente in Wassenaar. Dit jaar was onze kerk ook het decor van het tv-programma Helden van nu. De gemeente Wassenaar wilde in dit programma onze kerk en Fréderique Diepstraten in het bijzonder bedanken voor haar inzet voor de Wassenaarse winkeliers. Het bericht hierover kwam op de tweede plek in deze top tien. Niet kerst of pasen maar de eerste kerkdienst van ds. Tom Mikkers in januari na zijn kerstvakantie kwam op de derde plaats. Opvallend is ook dat een bericht uit 2020 in de top tien van 2021 terecht kwam. ‘Klankresten van een onvoltooid verhaal’ is de titel van deze blog door Tom Mikkers. Deze bijdrage gaat over het gelijknamige lied van Huub Oosterhuis dat voorganger Nel Verbug in de allereerste lock down dienst in maart 2022 liet horen. Wie dit lied zoekt op Google krijgt ons bericht direct te zien. Klankresten is ook een van de drie meest gebruikte zoekwoorden waarmee onze site wordt gevonden.

Top drie zoekwoorden

1 NPB Wassenaar

2 Vrijzinnigen Wassenaar

3 Klankresten

Dit jaar startte er ook een nieuwe blog-serie Vrijplaats van Bert Bos. Ook één van zijn artikelen haalde de top tien van beste gelezen bijdragen. Hieronder het overzicht van de bes gel

1 De Avonden – een online boekenprogramma met drie predikanten

2 TV – programma, De Helden Van Nu

3 Kerkdienst met Tom Mikkers-17 januari

4 Filosofisch café met Daan Roovers

5 Kerkdienst – Kerstavond

6 Bezinningssamenkomst met Roeland Lelieveld

7 Kerkdienst met Marthe de Vries-3 oktober

8 Klankresten van een onvoltooid verhaal

9 Vrijplaats: Vrijzinnig geloof wat heb je eraan?

10 Kerkdienst – Pasen

Socials

We zijn te vinden op Facebook, YouTube en dit jaar zetten we ook onze eerste schreden op LinkedIn. Ons best bekeken filmpje dit jaar was het speciale filmpje dat we maakten rond de herdenking op 4 mei, waarin onze kerkmeester Johan Bouwer terugblikte op de oorlog.

2021 vergeleken met 2020

2021 was het tweede jaar van de Coronapandemie. Het is lastig om een geloofsgemeenschap te zijn wanneer je steeds moet op- en afschalen. Online proberen we de betrokkenheid bij onze geloofsgemeenschap levend te houden. Ook al realiseren we ons dat de echte herinneringen pas geboren worden als we elkaar fysiek ontmoeten. In 2021 was het online rustiger op deze site dan in 2020.  In 2020 was met name de eerste lockdown een periode van hele hoge bezoekcijfers. Sommige kerkdiensten in maart en april werden toen door meer dan 150 personen beluisterd. Dat aantal is dit jaar afgenomen. We hebben nu tussen de 50 en 100 luisteraars per kerkdienst. We houden vol. Maar we hopen dat we elkaar in 2022 weer zien, in het echt. Tot die tijd spreken we onze dank uit dat u ons hier online weet te vinden. Dat er betere tijden mogen aanbreken voor ons allemaal in het nieuwe jaar! Klankresten van een onvoltooid verhaal gaan met ons mee naar het nieuwe jaar.